Week 9 “No worries” - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Glenn Burg - WaarBenJij.nu Week 9 “No worries” - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Glenn Burg - WaarBenJij.nu

Week 9 “No worries”

Door: Glenn

Blijf op de hoogte en volg Glenn

16 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Kia ora

Het is weer reisverslagtijd! Ik schrijf dit reisverslag op een andere kamer dan de vorige verslagen. Van de week is Thijs namelijk weer naar huis gegaan en zijn kamer was net even wat beter dan de mijne, dus ben ik naar een kamer verder verkast. Je merkt wel gelijk dat het wat stiller is in huis, maar het is goed voor me. Ik spreek nu bijna alleen nog maar Engels, alleen af en toe wat Nederlandse woorden met mijn stagebegeleider.

Leuk al jullie reacties, maar jullie hoeven je geen zorgen te maken om mijn schoolopdracht. Dat komt helemaal goed! Ik heb al een beginnetje gemaakt en ook de praktijkproef die ik uit wil gaan voeren kan eindelijk beginnen. Deze proef doe ik naast het verslag en is dus niet echt mijn stage opdracht. Ik ga een aantal roofmijten uitzetten tegen spint. Met behulp van wat bonenplanten (die ik van de week gezaaid heb) hoop ik dat de roofmijten aanslaan. Het bedrijf heeft deze roofmijten al eerder uitgezet, helaas zonder succes.

Verder werk ik de rest van de dagen. Het werk bestaat uit; rozen knippen, aan de bosmachine staan, rozen rooien, het systeem klaarmaken voor een nieuwe teelt en af en toe wat kleine klusjes doen. Ik leer hier veel over de sierteeltmarkt, deze is niet te vergelijken met Nederland. Op het bedrijf gaat alles via directe verkoop, heel af en toe stuurt Lenny een karretje naar de veiling. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf…. Op het bedrijf hebben we een kantoor met drie á vier vrouwtjes die alle directe verkoop met supermarkten en bloemisten regelen.

Een week geleden heb ik met Thijs het vliegtuig naar het Noorden Eiland gepakt. Kost geen reet, voor nog geen €80 hadden we een retourtje naar Auckland en terug vlogen we vanaf Wellington. Voor de trip hadden we een klein autootje gehuurd, deze mochten we weer in Wellington afgooien. De eerste dag van de trip zijn we langs de één na grootste rozenkwekerij van Nieuw Zeeland geweest, die is net iets kleiner dan het bedrijf waar ik stage loop. Werden daar goed ontvangen en kregen een mooie rondleiding door het bedrijf. Hierna zijn we naar Whangarei gereden, een havenstadje ten noorden van Auckland. Hier een drankje gedaan in het zonnetje op het terras en we hebben de Whangarei Falls bezocht, erg mooie waterval. Eind van de middag terug gereden naar Auckland en hier overnacht. In Auckland kon je goed stappen, nog een Maori (oorspronkelijke inwoners van Nieuw Zeealand) tent ingelopen waar Thijs en ik wat Maorische billen hebben geobserveerd.

Volgende dag richting Coromandel gereden, een prachtige route langs allerlei baaien. In Coromandel waren we net te laat voor de tour met het treintje, dus doorgereden naar Hot Water Beach. Heel apart! Als je daar een goeie spot aan de kustlijn gevonden hebt en dan met je enkels in het water gaat staan wordt het water zo heet dat je je voeten bijna verbrandt.

Na Hot Water Beach zijn we richting Waihi Beach gereden. In dit dorp is goudmijn die nog in productie is. Als je naast zo mijn staat kan je je haast niet voorstellen hoe groot en diep het is. De hijskranen die onderin de mijn stonden leken net speelgoedwagentjes zo klein waren ze. Zelf nog goud gaan zoeken had geen zin, uit namelijk elke ton steen komt maar drie gram goud. De dag hebben we afgesloten in Tauranga, hier hebben we ook overnacht.

Maandag vroeg zijn we vertrokken richting Rotorua, onderweg gestopt bij Kiwi 360. Dit is een kiwi teler die ook rondleidingen geeft op het bedrijf. Interessante en leerzame rondleiding. Eenmaal in Roturua aangekomen roken we af en toe al de zwaveldampen van de geisers. In Rotorua hebben we een rondje gelopen en zijn daarna naar Wai-O-Tapu Thermal Wonderland gereden. Het stonk daar als een bunzing, maar wel heel die bijzonder die geisers, rode, groene en blauwe plassen en alle dampen die de grond uitkomen. Hierna doorgereden naar Lake Taupo, het grootste meer van Nieuw Zeeland. Laat in de avond kwamen we in Palmerston North aan, hier hebben we overnacht.

Laatste dag hebben we in Wellington besteedt. ’s Morgens zijn we vanuit Palmerston North naar het zuiden gaan rijden. We hebben onze middag in Wellington in het Te Papa museum besteedt. Het museum is eigenlijk te groot om in één dag te bekijken, maar toch nog wat opgestoken over het land. Die avond vlogen we terug naar Christchurch. Kortom een super tripje. We hadden alles vrij strak gepland, waardoor we wel veel in de auto zaten maar toch ook heel veel gezien hebben.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar volgende week ga ik weer 3.5 dag reizen met me maatje Wessel. Hij loopt op het moment stage in Aussie en komt hier naartoe voor een paar dagen. Verder ga ik ook hard aan me verslag werken natuurlijk!

Jullie horen van me!
See ya

  • 16 Maart 2014 - 12:15

    Angela:

    Leuk verslag weer Glenn.Niet zo neerbuigend doen hè ......" vrouwtjes" ......zijn ze zo klein?
    LEUK billen spotten! En weer een hoop gezien, gevoeld, gedaan en geroken. Ga zo door en genieten maar weer! Ik zal nu niets over je opdrachten zeggen....... Whoehahaha.
    X Angela

  • 16 Maart 2014 - 12:22

    Lucia:

    Lees iedere x met plezier je verslag. Wat een brok ervaring doe je op zeg. Je vermaakt je prima. Nog heeeeel veel plezier. Groetjes van je nu verre buurtjes.

  • 16 Maart 2014 - 12:36

    Frank, Leonie En The Girls:

    Hay mate!
    Jeetje wat klinkt dat heerlijk zeg allemaal...wil je nog wel terugkomen dan? Pfff kan het mij niet voorstellen ;-)
    Geniet, geniet...maar dat doe je dus da's goed.
    Dikke X uit Zoetermeer en stuur maar snel weer wat foto's van je volgende trip.
    PS wij genieten hier ook weer van de voorjaarszon!

  • 16 Maart 2014 - 13:01

    Donny:

    Hee Glenn,

    Je hebt weer veel gezien en meegemaakt.
    Gelukkig maar, want dit is je kans.
    Leuk dat Wessel jouw kant op komt. Veel plezier alvast en doe hem maar de groeten.

    Mazzellll

  • 16 Maart 2014 - 13:54

    Oma Burg:

    Hallo glenn
    Er was weer heel wat te lezen maar nooit te veel,wat jij daar ook allemaal doe en er ook voor in de gelegenheid ben leuk hoor.En weer een maatje gevonden ook een student van je school zeker? zo ik vernam van Don.
    En een andere kamer je heb het maar voor het uitzoeken zeker.
    Waarom ging je daar geen goud zoeken hoef je misschien niet meer te werken gekheid hoor
    Het was wel eng om daar in te kijken zeker hhhuuuu en die geizers wel indrukwekkend zeker
    Ja geniet er maar van.Je ouders waren hier net die vertelde net dat daar nog weer een
    aardbeving(kje) was had jij gevoeld eng zeker glenn succes met je werk waar je mee bezig ben en kijken wij weer uit naar je volgende verslag.
    Groetjes van opa en mij xx

  • 18 Maart 2014 - 15:31

    Claudia (je Nicht):

    Het Glenn! Goed bezig zeg! Wat maak jij veel mee daar, gaaf! Veel plezier nog x

  • 19 Maart 2014 - 19:56

    Bernadette:

    Ha die Glenn,
    Wat een verhalen, prachtige foto's, en dan dat sky diven, huiveringwekkend! Heb je eigenlijk nog wel tijd om te slapen? We genieten iedere keer weer van je berichten! Wat is Nieuw Zeeland mooi! Ik kreeg van je moeder nog een fotootje van de Bernadette street. Het blijkt wel dat ik over de hele wereld mijn fans heb zitten. Was me er niet van bewust, maar voel me wel vereerd! Haha. Hier is alles in de ban van het nieuwe hondje. Zaterdag kunnen we haar dan eindelijk gaan halen. Ze heet Chess. Foto's volgen gauw genoeg op fb. Het voorjaar is hier volop begonnen, zachte dagen en een stal vol lammetjes. Hoop dat we snel de winterjas weer op kunnen bergen. Hej Glenn, nog heel veel plezier deze laatste periode. Groetjes van allen hier! Doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Glenn

Hallo allemaal, In het derde jaar van mijn studie ga ik stage lopen in Nieuw Zeeland. Het bedrijf waar ik stage ga lopen heet Moffatts Flowers in ligt naast de stad Christchurch. Voor het bedrijf ga ik een opdracht uitvoeren en daarnaast hoop ik in de weekenden en de laatste week dat ik in Nieuw Zeeland ben nog wat het eiland te zien. Via deze site hou ik jullie op de hoogte van mijn gebeurtenissen aan de andere kant van de wereld. Glenn

Actief sinds 23 Dec. 2013
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 6118

Voorgaande reizen:

10 Januari 2014 - 03 Mei 2014

Stage in Nieuw Zeeland

Landen bezocht: